המותג המוביל בישראל בתחום הגידול ביתי מציע לזכיינים להצטרף ולקבל נתח מהתעשייה המשגשגת.
אם יש לך תשוקה לצמחי מרפא ואהבה לאנשים – ייתכן שגם אתה מתאים.
כשהאחים אומרי ופלג פסטיג פתחו בתחילת שנות ה-2000 חנות קטנה בשם "הידרושופ" לממכר צרכים לגידול ביתי בתל-אביב הם לא תכננו להפוך לאימפריה בתחום.
פחות משני עשורים לאחר מכן מנהלים האחים מותג משגשג ורב זרועות הכולל סניפים רבים שנפתחו לאותה חנות קטנה, סניפים של רשת נוספת המתמחרה באקססוריז לעישון ששמה "פאפיז" ואקסלרטור המסייע לסטארט-אפים העוסקים בצמחי מרפא.
את כל הפעילות הענפה הזאת הם מבצעים תחת הגג של חברת על, המעסיקה כיום כ-60 עובדים שמתפעלים את שני המותגים ואף מבצעים מכירות בחו"ל.
צמד המותגים "הידרושופ" ו"פאפיז" ממשיך לצמוח במהרה, בין השאר בזכות גישת הזכיינות אותה בחרו האחים. רוב סניפי הרשתות הללו מנוהלים על ידי זכיינים של החברה.
כך, במקום לנסות ולהצמיח עוד ועוד זרועות של עצמה, מרחיבה חברת העל את המשפחה עם חברים נוספים הנותנים כתף.
עם ניסיון מוצלח של יותר מ-15 שנה בצורת עבודה כזאת – בטוחים שם מזמן שזוהי הדרך הנכונה עבור כל הגורמים.
"בחרנו במודל הזכיינות כי אנחנו מאמינים בצורך של הלקוחות בטיפול אישי, מסור ומדויק", אומר פלג פסטיג.
"כבר בתחילת הדרך נוכחנו שהסניפים המשגשגים ביותר של "הידרושופ" ו"פאפיז" הם אלו בהם יש 'בעל בית' דומיננטי. אדם שמנהל את המקום, נותן את השירות וכמובן מרוויח בהתאם לנפח הפעילות, בניגוד למוכר שמקבל משכורת קבועה. גילינו שזה המודל היציב והרווחי ביותר לכל הצדדים ומאז אנחנו מפתחים ומקדמים אותו. אנחנו תמיד פתוחים להכיר אנשים מתאימים לפתיחת סניפים נוספים של שתי הרשתות ולהפוך אותם לחלק אינטגרלי מהמשפחה הירוקה שלנו".
"האדם הנכון הוא אדם שבא עם Hands On"
כששואלים את פסטיג מיהו אדם המתאים להיות זכיין הוא מפריד בין זכיינות של "הידרושופ" לזכיינות של "פאפיז", אך גם מוצא מכנה משותף.
"בשתי הרשתות הזכיין צריך לבוא עם אהבה לעולם הגידול. אנחנו מחפשים אנשים עם אהבה לבני אדם וצמחים והכי חשוב להיות איש עבודה – אדם שקם כל בוקר כדי לעשות את העבודה שלו.
מי שחושב שלאחר רכישת זיכיון הוא יכול להעסיק מוכר, לקום כל יום ב-12:00 ולהרים טלפון לסניף כדי לוודא שהכל בסדר – טועה. האדם הנכון הוא אדם שבא עם Hands On.
אמנם רוב הזכיינים מעסיקים מישהו שמסייע להם בסניף – אבל הם עדיין נדרשים לנוכחות משמעותית בו. צריך גם יכולות בסיסיות בניהול אבל אין חובה בניסיון בניהול חנות.
את מה שצריך לדעת – לומדים. וכמובן שחשוב להיות שירותי".
"מי שמכוון ל'הידרושופ' צריך להיות בן אדם עם תשוקה לגידול. הוא לא חייב להיות מגדל מנוסה ומדופלם אבל הוא צריך להכיר את התחום, להתעניין בו, לאהוב אותו.
במוצרי גידול – מצעי אדמה, דשנים, מערכות תאורה וכדומה – יש הרבה ניואנסים וידע שיש לרכוש כדי לדעת לענות על שאלות מקצועיות של לקוחות ולהצליח לבצע מכירות.
זה עסק בו קנייה ממוצעת היא בסביבות ה-500 ש"ח. לכן הרצון ללמוד את התחום לעומקו ולהתקדם בו הוא חובה. 'פאפיז', לעומת זאת, היא רשת יותר קלילה, עם דגש על מוצרי עישון ושאר אקססוריז.
גם שם כמובן שיש מה ללמוד אבל נפח הידע שצריך לצבור קטן יותר ומורכב פחות. להיות זכיין של 'פאפיז' זו פעילות שאפילו יכולה להשתלב בעשייה כלכלית קיימת רחבה יותר".
המתעניינים בהפיכה לזכיינים של "הידרושופ" או "פאפיז" מוזמנים לפנות לחברה ולהיכנס לתהליך שאורך זמן קצר יחסית. לאחר יצירת קשר הם מתבקשים לשלוח קורות חיים ולספר קצת על עצמם.
לאחר מכן מתקיימת שיחת היכרות טלפונית וכן בודקים אם יש לוקיישן המתאים לשני הצדדים. השלבים הבאים מורכבים ממספר פגישות, הסכמות וחתימת חוזים.
לאחר רכישת הזיכיון ותחילת העבודה מקבל הזכיין את מלוא הפידיון של הסניף אותו הוא מנהל, ללא לקיחת אחוזי תמלוגים מצדה.
בחברה מספרים שזכיינים שעובדים נכון מגיעים לסכומים יפים של עשרות אלפי שקלים (לפני מס). הם גם יכולים להיות רגועים שיהיו החנות היחידה של הרשת בתחומם.
החברה מתחייבת לא לתת זיכיונות לזכיינים נוספים באותו האזור וכך מונעת מצב בו שני זכיינים שלה צריכים להתחרות ביניהם על אותו הקהל.
"כל התהליך מהפנייה ועד לפתיחת החנות לוקח כארבעה חודשים, מתוכם חודשיים-שלושה זה זמן ההקמה הפיזית", אומר פסטיג. "לצוות שלנו יש כבר ניסיון רב בהקמת החנויות של שני המותגים.
הזכיין מקבל מטריה מלאה שסוגרת לו את כל הפינות: הלוגיסטיקה, הפרסום באון-ליין ובאוף-ליין, פעילות ברשתות החברתיות ושירות לקוחות מקצועי ומיומן.
וכמובן – את עוצמת המותג, ששמו הולך לפניו. ב'הידרושופ' אנחנו מוכרים כ-60% מהשוק הישראלי של ציוד הגידול. ב'פאפיז' אנחנו מפתחים וממתגים.
יש לנו צוות שאמון על מציאת המוצרים הטובים ביותר והמתאימים ביותר לשתי הרשתות. כל מוצר נבדק פרטנית".
התמודדות בימי קורונה
יתרון נוסף שיש בזכיינות ל"הידרושופ" או ל"פאפיז" הוא שזהו תחום שלא רק שאינו פגיע בעיתות משבר – הוא אפילו משגשג בהן.
עולם הגידול הביתי עולה בעשור האחרון והליגליזציה והדה-קרימיניליזציה שחווה צמח הצמחי מרפא ברחבי העולם תורמת לכך רבות.
עם ניסיון של כ-20 שנה בתחום פסטיג מספר שבשנתיים האחרונות ניכרת עלייה חדה במכירות. כעת, עם משבר הקורונה, "המכירות בשמיים".
"אנשים מחויבים להיות בבית, יש להם עשרות שעות פנויות והם מחפשים מה לעשות", הוא מסביר.
"אז המגדלים משקיעים יותר בעיסוק הזה – ומכאן שיש עלייה במוצרי ואביזרי הגידול.
כך המצב הבעייתי אליו כולנו נקלענו דווקא משפיע לטובה על הביזנס של שתי הרשתות שלנו.
הביקוש גבוה מהרגיל ואנחנו עושים הכל כדי לשרת את כל הקונים שלנו: משלוחים, שירות טלפוני, איסוף בדלת החנות בלי להיכנס אליה. כל מה שמותר לפי המגבלות המתעדכנות.
אנחנו מאמינים שתקופה כזאת היא זמן טוב להיכנס לתחום הגידול הביתי. אפשר להתחיל ולבנות את העסק בנחת ועד שהוא יהיה מוכן – המצב כבר ישתחרר".